« Het fietsseizoen staat weer in de startblokken»

Gepubliceerd op 31-03-2021

Een paar dagen mooi weer en het fietsseizoen gaat weer van start.

Iedereen wil er uit, het binnen zitten zijn we zat.
Lekker naar buiten, hoofd in de wind, zorgen opzij zetten en genieten.

Maar als je weer gaat fietsen dan kom je er vaak achter dat een keer onderhoud zeker geen kwaad kan.
Banden, ketting, remmen en versnellingen, het is fijn als alles weer optimaal werkt zodat u ook echt kunt genieten van de rust en naar de echte vogels kunt luisteren in plaats van degene die uit uw fiets komen.
Maak tijdig een afspraak, want de wachttijden kunnen aardig snel oplopen. Zeker ook gezien de schaarste aan onderdelen is het slim er snel bij te zijn.

Nu willen wij natuurlijk niet vervelend doen, maar wij willen ook wijzen op de verkoop van gebruikte electrische fietsen. Let hierbij op dat u bij een vertrouwd iemand koopt, of zorg dat er iemand bij is die weet waar hij naar moet kijken en de juiste vragen stelt. Misschien mag u de fiets wel proberen alvorens tot koop over te gaan en kunt u door een fietsspecialist de fiets na laten kijken en evt. testen.

Helaas maken wij het regelmatig mee dat mensen voor de gek gehouden worden.
Electrische fietsen die 'goedkoop' via verkoopkanalen worden aangeboden maar waar geen accu bij zit, het display kapot is, de lader ontbreekt of defect is, frame-accu's die door mensen zelf 'gerepareerd' zijn (hiermee bedoelen we de niet uitneembare accu's van bv. sparta, koga of batavus van enkele jaren geleden), fietsen met een foutcode/error wat makkelijk op te lossen zou zijn en fietsen die als nieuw worden aangeboden - bv. 5 jaar oud en maar 100 tot 500km op gefietst, de accu's van deze fietsen hebben vaak zo veel geleden van het niet gebruiken dat je ze eigenlijk meteen moet vervangen.
Indien u de accu moet vervangen dan heeft u meteen tussen €300,- tot €800,- euro kwijt. Een kostbare grap die er nog eens extra bij komt.
Ook de andere onderdelen van een electrische fiets zijn niet goedkoop, een display zit al snel tussen €75,- tot €200,- laat staan als het probleem vanuit de kabels komt. Van sommige wat oudere systemen zijn zelfs geen onderdelen meer, dit gebeurd kan al gebeuren als uw fiets > 5 jaar is. De fiets is dan 'afgeschreven'. Als dan de display kapot is dient u misschien wel de controller (aansturing), kabels, sensoren en display te vervangen voor een nieuw model. U bent dan zo een paar honderd euro verder.

Ook met nieuwe fietsen die worden aangeboden door niet branche gerelateerde bedrijven, bv de fietsen die 'goedkoop' worden aangeboden via supermarkten, bouwcentra en drogisterijen etc.. Kijk goed uit wat de voorwaarden zijn en waar u terecht kunt voor reparatie en/ of onderdelen. 
Sommige modellen zijn van dusdanige kwaliteit dat heel veel fietsenmakers er niet eens aan willen beginnen. Ook kunnen fietsenmakers u bij electrische problemen vaak niet helpen omdat zij simpelweg die onderdelen niet hebben of kunnen bestellen. Het kan dus zelfs voorkomen dat u voor zoiets simpels als remblokken vervangen nergens terecht kan. Dan word goedkoop al snel duurkoop.

Dus voordat u een nieuwe of gebruikte fiets koopt laat u goed informeren.

Mooi-he-die-vogeltjes-1617180279.jpg
Wie-groot-wil-worden-Leende-1617180283.jpg